20/21/22 Mackay/Airlie Beach en Whitsunday Islands

25 mei 2018 - Cairns, Australië

20 mei
Weer een lange reisdag. Dus pas laat in de middag kwamen we op de camping aan. Een prima camping, heerlijk aan het strand, echt genieten. Dus vooral veel tijd op het strand doorgebracht. Bram vond dit helemaal geweldig en kon er maar geen genoeg van krijgen.

21 mei
Na 2 langere reisdagen, gelukkig een korte reisdag.
Van Mackay naar Airlie Beach was ongeveer 2 uur rijden. Dus lekker op tijd op de camping en dat kwam goed uit. Er was een verwarmd zwembad en een waterpark. Hier hebben we de hele middag doorgebracht.

22 mei
De 21ste hebben we een zeiltocht geboekt naar de Whitsunday Islands en de 22ste werden we om 6:40 uur opgehaald bij de ingang van de camping. Per busje gingen we naar de pier. Daar lag onze zeilboot: een mooi 30 meter lang zeiljacht met 3 grote masten, de Providence V . We kregen een briefing over wat we allemaal gingen doen en daarna vaarde we de haven uit. Eerst gingen we langs Airlie Beach om vervolgens de oversteek te maken naar de Whitsunday Islands. De oversteek was een beetje ruw. De boot kantelde een paar keer flink waarop Bram ook vertelde dat hij dat zeker niet leuk vond. Maar na een uurtje varen bereikte we kalmer water en konden we al heel vroeg aanmeren bij een mooi kalm stukje strand. Althans het jacht moest een eindje uit de kust aanmeren, waarna we met een klein speedbootje naar het strand gingen. Het was nogal een werk voor de schipper om ons over het ondiepe rif naar het strand te brengen. Eenmaal op het strand zijn we een stukje door het bos gewandeld om tot een magnifiek uitkijkpunt te komen. Vanaf dit punt had je een fantastisch uitzicht over Whitehaven Beach. Een super mooi wit strand met kleine rivieruitmondingen van een nabij gelegen krater. Volgens de gids zag het er elke dag anders uit. Het lag aan de wind en getijden hoe de riviertjes zich een weg naar de zee maakte. Maar deze dag was het echt super (zie foto’s). Omdat het super laag water was kon de schipper ons niet ophalen aan deze kant van het eiland en zijn we via een tussenstop op het strand terug gelopen naar de andere kant van het eiland.

Eenmaal terug op de boot kregen we een heerlijke lunch en zijn we doorgevaren naar een baai waar we konden snorkelen. Helaas wilde Bram niet en had Evi besloten om in slaap te vallen. Die hebben we in de handdoeken gewikkeld om haar te beschermen tegen de zon en zo heeft zij vervolgens op het dek 1,5 uur geslapen. Ik (Daniël) heb gesnorkeld. En daar waar sommige mensen op de boot dit een super mooie snorkel locatie vonden, vond ik het heel erg tegenvallen. (Maar ja, ik ben ook erg verwent wat dat betreft).

Na ongeveer een uurtje varen hebben we, na een super mooie, warme en vooral een dag vol mooie uitzichten, weer afgemeerd in de haven van Airlie Beach.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl